Duurzaamheid is absolute noodzaak, fairtrade, circulaire economie, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, weersextremen, meer thuiswerken; het zijn enkele maatschappelijke trends voor 2022. Leeft het verlangen naar vroeger op? Het vertrouwde, veilige en fijne gevoel? “We zijn in 2021. Meer dan ooit. De mensheid heeft behoefte aan hygiëne en duurzaamheid”, presenteert superhero Katrin in dit filmpje. Ook aan begin van 2022 zoomen we samen met Ralph Vodegel en Marcel Speth, de salesforce van Katrin Hygiënepapier, in op trends in toiletten. Waar Clean & Green dit jaar de verhelderende positionering was, zetten we nu samen een sociale bril op. Want… iedereen verdient goede hygiëne is de missie van Katrin.
Het is pas een gemis als het er niet is; deze ongetwijfeld bij velen bekende Omdenker kwam op 13 december 2021 op de scheurkalender voorbij. “In 2020 was het een trend, want toiletpapier werd massaal en explosief ingekocht toen de coronapandemie in maart uitbrak en Nederland op slot ging. Die trend hebben we in 2021 niet terug gezien, en in 2022 verwachten we ‘m ook niet.”
Welke trends wel in 2022?
(1) Blijvende focus op handhygiëne en (2) duurzaamheid biedt toekomst; deze twee trends voor 2021, die Ralph en Marcel begin dit jaar benoemden, zagen zij bevestigd en blijven ook in 2022 toonaangevend in toilettrends. Dat geldt ook voor gemak en beleving: 66% van de mensen vindt een schoon toilet en toiletgroep belangrijk, blijkt uit een poll van Katrin op LinkedIn.
Ralph: “Beleving en toilet blijven hand in hand gaan. Logisch, want wie vindt het niet fijn om van een schoon toilet gebruik te maken, waar alle benodigdheden als toiletpapier, water, zeep, droogdoekjes en prullenbakken beschikbaar zijn? Iedereen. Dus verdient iedereen een goede hygiëne. Voor een positieve beleving moet een toilet(groep) uiteraard optisch aantrekkelijk en bacteriologisch proper zijn, prettig ruiken, en privacy en ruimte bieden. Kortom, een toiletruimte moet goed en veilig voelen.”
Veranderingen in 2021 en 2022
“De aandacht voor desinfecteren zien we veranderen, het belang van handhygiëne wordt goed en bewust ingezien”, vervolgt Marcel. “Ja, we verbazen ons er wel eens over dat de luchthanddroging in kleine toiletten of in toiletruimtes op essentiële plekken nog steeds niet vervangen zijn door handdroging met papier. In 2020 kwam de erkenning voor handdroging met papier er eindelijk. De wereld realiseerde zich dat handdroging met papier voor 50% minder bacteriën en 100% minder virusdeeltjes in de lucht zorgt. En dat 80% van de meest voorkomende infecties via de handen worden overgedragen. Essentieel in de helaas nog altijd voortdurende coronapandemie.”
Milieuvriendelijke groei
“Een beter klimaat begint niet met een boom (of twee)”, kopte het Financieele Dagblad op 17 december 2021. Ralph reageert: “Toen de 200 deelnemende landen begin november in Glasgow een akkoord bereikten over de einde van de ontbossing in 2030, waren we er trots op dat wij al heel veel jaren bosbouw in eigen beheer doen en voor elke gekapte boom er vier terugplaatsen. Realiseren we ons dat er elke minuut zo’n 27 voetbalvelden verloren gaan door ontbossing, met desastreuze klimaatveranderingen tot gevolg? We verbruiken per dag ongeveer 25 velletjes toiletpapier per persoon, wat neerkomt op 1,5 toiletrol per week en zo’n 80 rollen per persoon per jaar. Voor de productie van deze hoeveelheid toiletrollen zijn zo’n 350 bomen per persoon nodig. Indrukwekkend, toch? Dus ook met een toiletrolletje kunnen we duurzame stappen zetten.”
Groei en bloei
Dat er ‘werk aan de duurzame wereldwinkel is’, is duidelijk. Metsä-Tissue, waar het Beneluxmerk Katrin Hygiënepapier onder valt, groeit ook in circulariteit. Een absolute trend, waarin steeds meer mensen en bedrijven geloven. “Ons hygiënepapier comprimeren we, waardoor we 29% meer in een verpakking kunnen stoppen, er 17% minder logistieke bewegingen nodig zijn met een positieve – dus minder – CO2-uitstoot tot gevolg. Ons niveau van recycling van verpakkingen ligt al op 30% door het gebruik van Green Pack. Hoe fijn en veilig voelt het dat we samen duurzame en circulaire stappen zetten naar 100% hygiëne. Voor iedereen. Altijd. Overal.”
Bronnen: Thaesis, 2022, RTL Nieuws, BNN/Vara Groen Licht
Katrin is bedrijfslid bij FMG.